Tarina alkaa viime keväältä, jolloin aloimme etsiskelemään uutta asuntoa. Kävimme katsomassa vaikka minkälaista asuntoa kerrostaloa, rivitaloa ja paritaloa, kaikki tosin olivat jo vanhoja. Johtopäätökseksi tuli hyvää ei vanhana löydy ja sitten tuli vastaan netti-ilmoitus jossa mainostettiin NCC:n uusia kerrostalohuoneistoja ja sieltä löytyi vaikka minkälaista infoa uudesta kohteesta.

TÄHTIKOTI: Lauttasaari, Asunto Oy Helsingin Merisatu, klikkaa linkkia
Tutustu lähemmin, tälläistä ei kovin monelta muulta rakentajalta löydy vielä.

 

Jos ei muuta niin meidät se ainakin häikäisi uutuudellaan ja tarjoamalla sellaisia mielikuvia mitä muut eivät olleet onnistuneet antamaan mm. katsomaan virtuaalisesti huoneistoa sisältä jne....

No sitten mentiin pankkiin ja alettiin hoitamaan paperisotaa. Maksettiin maksut ajallaan kuten sopimuksissa oli ilmoitettu. Sitten alkoi muutto lähestymään ja tuli muuttotarkastuksen aika.

Tästä alkaa meidän mielipaha .......

 

Puhtaaksi kirjoitettu muuttotarkastuslista. Meillä oli aluksi sellainen lapsenkaltainen usko siihen että puutteet tullaan korjaamaan, ennenkuin muutammme uuteen hienoon valmiiseen asuntoon. Tarkastuksessa oli mielestäni kaikkein räikeintä kosteus eristysten puutteellisuus.

Reklamaatio 1 osa 1 pitää sisällään kuvauksen siitä miten yritimme osaltamme seurata sitä miten työt edistyvät. Toisaalta laadukkaaseen asuntotuotantoon käsittääkseni kuuluu, että työt edistyvät ja asiakkaan ei tarvitse huolehtia mistään, mutta jostain syystä me ajattelimme olla aktiivisia asiakkaita ja seurata tilannetta. Mutta kuten tekstistä selviää ei huoli todellaakaan ollut turha, vaan jos jotain menee vikaan niin se menee sitten vikaan oikein kunnolla.

Pesuhuone oli oikeastaan ainoa missä oli jotain tehty, kuten korjattusta narinalistasta selviää. Mutta keittiön tiskialtaan alla oleva eristys puuttui ja tiski altaan eristys pöytälevyyn puuttui kuten vessassa oli puuttunut lavuaarin eristys (silikonit) pöytälevystä.

Asiakkaan pitää ilmeisesti olla rakennusalan ammattilainen, että löytää virheet asunnosta ja sitten vielä pitää seurata tarkkaan miten ne korjataan vrt. vessan ja eteisen kosteuseristys.

Nyt alkoi lämpö nousta, se siitä laadusta ja kaikista muista ainostaan markkinointia palvelevista korulauseista, joita tästä dokumentista löytyy. ( tarvitsee acrobat-readerin). Olimme valmiit jo purkamaan kaupan samantien, mutta J. Vesanen puhui meille riittävän rauhoittavasti ja lupaili että kaikki vielä järjestyy.

No sitten muutettiin ja aloimme odotella miten korjaukset edistyvät, not.

Olimme hotellissa pari yötä evakossa, koska lattiaa korjattiin. Ei muuten ole mikään hauska juttu vaikka kuullostaakin mukavalta. Koti piti olla samassa samassa kunnossa kuin lähtiessä. ATK- ja AV-laitteet olivat kytkemättä, kaapelit olivat yhdessä nipussa. No sitten kytkettiin laitteet takaisin ja siihen paloi ainakin neljä tuntia että saatiin taas kaikki toimimaan. Onneksi mitään ei ollut mennyt rikki.

Parketti alkoi taas rakoilemaan, heti pari viikon jälkeen uudelleen asennuksesta. Ja kuten Salorannan tekemästä mittauksesta selviää, ei parketti vastaa laadullisesti sitä mitä sen pitäisi olla.. Raot vaan tuntuvat kasvavan päivä päivältä ja omissa mittauksissa ollaan löydetty jo yli puolen millin rakoja. Raon kokona se ei tunnu juuri missään, mutta kun lattia katselee niin ei se todellakaan näytä hyvältä ja laadukkaalta asennukselta. Sekä jos ajatellaan sitä että lattiaa pitäisi "pestä" kostealla mopilla, niin ihan varmasti vettä menee rakoihin ja sitten alkaa parketti tummua tai entäs jos vaikka mustikkamehua tippuu lattialle. Lattia alkaa pian muistuttamaan värivikaista seepraa. Omasta mielestäni asiakkaan ei tarvitse kärsiä rakennuttajan virheistä, varsinkaan kun kyseessä on jo kertaalleen korjattu vika.

No sitten aikaa vain kuluu, eikä reklamaatioon oteta kantaa

Sitten otetaan hiukan toisenlainen lähestymistapa asiaan ja lähetetään korvausvaatimus kirjattunakirjeena kolmelle eri johtoportaan henkilölle.

Ilmeisesti kun lähestyy riittävän korkeita tahoja niin sitten vasta alkaa oikein tapahtua, koska puhelin soi heti samana päivänä kun oletettu kirjeen saapumispäivä oli. Reklamaatioon joka oli lähetetty 19.7 tuli sitten vihdoin ja viimein vastine, joka löytyy täältä .

Vastineessa mainitut päivä määrät tulivat ja menivät....Tässä vaiheessa päätimme että tarvitsemme oikeata lakiteknillistä apua, jota sitten hankimme. Lakimiehemme lähetti kirjeen eteenpäin ja yhtäkkiä taas jälleen kerran pidettiin palaveria siitä mitä korjataan ja milloin. Kyseisen palaverin pöytäkirja löytyy täältä.

Palaverissa, kuten pöytäkirjasta voi lukea, sovittiin 21.12.2001 korjausten viimeiseksi päivämääräksi. No se todellakin oli viimeinen päivä kun vilske alkoi meidän huoneistossa. Keittiönkaapin ovi vaihdettiin ja maalari ilmestyi korjaamaan maalausvirheitä ja kolhuja karmeista. Mutta viime tippaan jätetyn käskytyksen ja liian kovan pakkasen takia ei edelleenkään voitu maalata kaikkea, koska kylmälle pinnalle ei todellakaan kannata maalata. Miksi kaikki pitää tehdä aina viime hetkellä?

Nyt sitten parveke on osittain korjattu ja "täynnä" lunta taas jälleen kerran, käsittääkseni lasitetun parvekkeen funktio on että siitä saadaan "kylmä/viileä" huone lisää, jossa voisi olla vaikkapa jotain kalusteita (muovituoleja tms.). Meillä se ei kerta kaikkiaan käy koska se näyttää tältä. Kuvat on otettu 3.1.2002 olohuoneen ovelta sinne parvekkeen sisään.

Kiitokset Jorma Vesaselle ja Maalari-Donille, jotka ovat olleet tähän mennessä ne ainoat jotka ihan oikeastikin ymmärtävät mitä asiakaspalvelu tarkoittaa.

Se mitä kaikkea olen tästä oppinut tästä kokemuksesta:

- En tule suosittelemaan missään yhteydessä kenellekkään kyseistä rakennuttajaa
- Muuttotarkastus pitää aina tehdä jonkun asiantuntujan kanssa
- Muuttotarkastuksessa havaittujen puutteiden korjaamista pitää todellakin itse seurata aktiivisesti.
- Jos vain mahdollista niin ostaa jo valmis huoneisto. eikä maksaa etukäteen yhtään mitään luottaen sokeasti siihen, että rakennuttaja tekee laadukasta jälkeä tai korjaa muuttotarkastuksessa huomatut virheet ajallaan.

 

Jos vaikka joku haluaisi kommentoida tätä, niin tässä on spostilinkki minulle.

Pahoittelen suomenkieleni vajavaisuutta, mutta eiköhän tästä saada vielä aikaiseksi sellainen julkaisukelpoinenkin versio piakkoin.....

Tänään on sitten yhtiökokous josta oletan tulevan varsin mielenkiintoisen.

TÄSTÄ eteenpäin juttu jatkuu TÄÄLLÄ (aloitettu 10.10.2002)

VUOSI 2001, kertomuksen alku

NCC LAATUA, not